FrågaFASTIGHETSRÄTTServitut30/10/2018

Servitut - grannen stängde av vattnet

Vi har en vattenledning från grannens brunn i en sommarstuga på en ö. Servitut är skrivet. Grannen bestämmer när vattnet slås på och av. Nu stängde han i mitten på september medan vi fortfarande nyttjade stugan till mitten på oktober.Han kommunicerar inte med oss. Har vi ingen rätt att få ha vatten så länge vi bor där ute?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Det finns inga specifika lagar som bestämmer hur den situation som du beskriver ska hanteras. Ett servitut kommer till genom avtal och det är i avtalet som det ska framgå hur länge ni har rätt till vatten. Er rätt till vatten ska helt enkelt lyda av avtalet.

Mitt råd till er är att tala med grannen för att i fortsättningen förhindra liknande komplikationer.

Du är mer än välkommet att höra av dig till oss igen!

Vänligen

Lisa GustafssonRådgivare