Separation och hund

Hej. Jag och min fd sambo separerade för ett par månader sedan. Tillsammans har vi en hund sedan 5 år som vi äger tillsammans. Han står registrerad som ägare på jordbruksverket (kan bara vara en som står där. Vi har delat på alla kostnader från start. Vi betalade henne tillsammans samt delat på alla kostnader som försäkringar, veterinär mm. Även efter separationen han vi delat på dessa kostnader. Han har fört över pengar till mig (50% av kostn) och jag till honom. Han har använt hunden som slagträ och vägrat mig umgänge samt hot om att jag aldrig skall få träffa henne igen då han har synpunkter på vilka vänner jag träffar. Ett tag så fungerar den "delade vårdnaden" för att helt plötsligt övergå i hot och vägran. Han har under våra 7 år varit aggressiv och hotfull. De tre senaste åren har jag varit kvar pga hunden, han sa att om jag lämnar honom, skulle jag aldrig få träffa henne igen. Hans hot och aggressioner har under de senaste 3 åren eskalerat. Hot har övergått till handling, han har varit våldsam och puttat mig så jag fått blåmärken samt skadats av glasskärvor. Hans hot och aggressioner har fortsatt under tiden vi nu varit separerade, han hotar även min familj. Jag har nu gjort polisanmälan om hot och misshandel och brottsrubriceringen kan bli grov kvinnokränkning. Hur kan jag gå tillväga för att få träffa min hund? Hunden är ju "mitt allt, mitt barn"! Snälla hjälp, jag får panikångestattacker och vet inte vad jag skall ta mig till. Desperat och rädd...

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Eftersom ni var sambo omfattas ni av sambolagen (2003:376) (SamboL). En hund räknas inte till sambors gemensamma bostad och bohag enligt 7 § SamboL vilket innebär att vem som äger hunden är beroende av vem som köpte den. Om ni köpte hunden tillsammans äger ni hunden med samäganderätt och kommer fortsätta göra det såvida du inte köper ut hunden från din före detta sambo eller han köper ut dig.

Om hunden fortsätter vara samägd krävs samtycke vid åtgärder och alla andra frågor som beträffar hunden enligt 2 §(Lag 1904:48 s. 1) om samäganderätt. Du och din före detta sambo måste alltså fortsätta ha kontakt och komma överens om båda ska fortsätta äga hunden. Om han inte ger dig lika stor rätt i hunden som han själv har, så är han juridiskt skyldig att börja göra det, såvida ni inte kan nå någon annan lämplig uppgörelse.

Om ni inte kommer överens om hur ni ska göra med hunden, och han gjort sig skyldig till grov kvinnofridskränkning bör ni inte ha kontakt vilket ni samtidigt måste ha på grund av hunden. Lämpligast vore i det här fallet att du köper ut hunden från din sambo, så att du inte behöver ha kontakt med honom mer. Om detta inte är möjligt, så måste ni komma överens, eller så får han köpa din halva av hunden.

Jag önskar verkligen att detta var lättare att lösa, och jag hoppas verkligen att det ordnar sig på något sätt så att du får träffa hunden utan att det orsakar problem med din före detta sambo. Hoppas att du är nöjd med ditt svar, om inte, eller om du har närmre funderingar är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Beatrice WalldovRådgivare