FrågaFAMILJERÄTTBodelning10/05/2017

Separation med sambo - vad har man rätt till?

Hej! Jag och min kille sedan 15 år har separerat. Vi har en son som är 10 år. Mitt ex bor kvar i vår gemensamma bostad jag flyttade till ny hyreslägenhet. Jag tog i stort sett inte med mig några möbler. Jag förväntade mig att han skulle ge mig en slant så jag klarade mig ett tag. Vi hade en bostadsrätt, mitt ex stod för lånen. Han hade även bakat in både båt och billån senare. Vad har jag rätt till i detta läge?

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du har rätt till hälften av er samboegendom. Er gemensamma bostad och bohag (med bohag menas enkelt sagt det som finns inne i bostaden) utgör samboegendom om egendomen har förvärvats för gemensam användning. Varken båt eller bil utgör samboegendom.

Vidare är det den s.k. brytdagen som avgör vilken egendom och vilka skulder som ska delas mellan er. Med brytdagen menas den dagen då ni separerade. Vilka tillgångar och skulder hade ni denna dagen? Det är dessa som ska bli föremål för bodelning.

Det kanske viktigaste av allt är att du endast har rätt att begära bodelning i 1 år från det att ni separerade. Om du inte begär bodelning inom 1 år så mister du din rätt till det.

Vid ytterligare frågor eller funderingar är du välkommen tillbaka till oss på Lawline!

Vänliga hälsningar,

Ni de KeiserRådgivare