Sen när räknar man att jag har haft hemvist i Sverige när jag ansöker om medborgarskap?

Hej! J

Jag ansökte till medborgarskap. Nu är det dagst att handläggas mitt ärende.

Jag kom till Sverige 2012 med arbetstillstånd ( uppehållstillstånd) sedan ansökte jag asyl, år 2014 och det blev permanent uppehållstillstånefter efter några månader.

För att fylla kraven måste man ha en viss tid att stanna i Sverige ( hemvistid).

Undrar om mina dager räknas från år 2012 eller 2014 som fick permanent uppehållstillstånd?

Blir jättetacksam

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss med din fråga!

Villkoren för att du ska kunna få medborgarskap finns i lagen om svenskt medborgarskap.

Bland villkoren för att du ska kunna få medborgarskap finns det, precis som du skriver, ett villkor om att du måste ha bott i Sverige en viss tid. Är du från Skandinavien räcker det med 2 år. Är du statslös eller har flyktingstatus räcker 4 år och annars krävs det 5 år (18 §). Baserat på vad du skrev i frågan antar jag att du hör till den tredje gruppen som måste ha bott i landet i 5 år.

Kravet är att du ska ha haft din hemvist i landet sedan 5 år. Att du har haft din hemvist i Sverige betyder i princip att du ska ha varit varaktigt bosatt i landet och haft en avsikt att stanna här. Du kan bara räkna tiden som du bott i landet med tillstånd. Det måste inte bara vara permanent uppehållstillstånd, utan en period med annan form av uppehållstillstånd kan räknas med. Eftersom du hade arbetstillstånd redan när du kom till landet och verkar ha bott här varaktigt sen dess, så kan du räkna med tiden redan från 2012.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Dyker det upp någon mer fundering är du välkommen att skriva till oss igen.

Lycka till med ansökan om medborgarskapet!

Vänliga hälsningar,

Mikaela von BornstedtRådgivare