Semesteresättning - rättighet oavsett anställningsform

Hej jag fick en provanställning i februari och jobbade till halva april sen blev jag sjukskriven och har varit sen dess och nu även i juli blev nu uppsagd av provandtällningen har jag rätt till semesterersättning då eller får jag inget mer därifrån.

Lawline svarar

Hej. Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Din rätt till semesterförmåner går inte att avtala bort. Du har rätt till semesterersättning för de timmar som du har arbetat och du ska få det utbetalt senast en månad efter det att din anställning upphörde, det vill säga i slutet på augusti.

Det ska i din lönespecifikation tydligt framgå vilken del av utbetalningen som avser lön respektive semesterersättning.

Stöd för detta finner du i 2, 28 och 30 §§ semesterlagen (1977:480).

Vänligen

Soroosh ParsaRådgivare