Semesterersättning vid timanställning

Jag har jobbat som semestervikarie och timanställd i en butik under lite mer än ett år nu och på mitt lönebesked så står det att jag har 20 st betalda semesterdagar. Jag undrar lite hur det fungerar när man inte är tillsvidareanställd och har betalda semesterdagar för jag har ju inget fast schema utan jobbar bara vid behov och jag har ju inget behov heller av att ta ut semester utan jag vill ju i så fall ha ut dessa dagarna i pengar.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga till Lawline!

Till att börja med vill jag lägga in en brasklapp för att kollektivavtal kan ändra det som står i semesterlagen, dock går kollektivavtal endast före lagen om kollektivavtalet är mer förmånligt (2 § semesterlagen).

Som timanställd har man rätt till semesterersättning (28 § semesterlagen). Då har du rätt till ett påslag på 12 % av din lön (16b § semesterlagen). Din arbetsgivare kan välja att ge ut summan i ett belopp eller att lägga på 12 % vid varje löneutbelatning, men det ska tydligt framgå i lönespecifikationen hur mycket som är semsterersättning.

Alltså borde du få semesterersättning redan nu. Bryter arbetsgivaren mot lagen kan denne bli skyldig att utge skadestånd utöver den ersättning du har rätt till (32 § semesterlagen).

Lawline RådgivareRådgivare