Semesterersättning vid sjukskrivning

Jag har arbetat som timanställd på ett företag ett litet tag, har nu en operation inplanerad och får därför avbryta min timanställning, blir sjukskriven i först 4 månader. Har fått min semesterersättning utbetald varje månad, hur funkar det nu? Ska jag ha den resterande delen nu eller finns det ingen sån del? Har haft massa strul med chefen ang lön och sång därför jag vill vara säker..

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Enligt 17 § semesterlagen ska man tjäna in semesterlön även om man är sjukskriven. Det finns dock ett undantag och de är för de dagar man har varit sjuk mer än 180 dagar(om du inte varit sjuk mer än de 4 mån verkar inte så vara fallet).

Exakt hur semesterersättningen utbetalas varierar beroende på arbetsplats men då det låter som att du innan fått semesterersättning i slutet av varje månad tyder det på att det är avtalat på det sättet och är det som ska gälla även när du är sjukskriven. Oavsett vad som är avtalat om hur ersättningen ska betalas ut så har du i vart fall rätt att få ut semesterersättning även för de dagarna du är sjukskriven när du avslutar din anställning för maximalt 180 dagar.

Hoppas detta svarade på din fråga.

Med Vänliga Hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare