Semesterdagar under provanställning om anställningen påbörjades strax innan intjänandeåret tog slut

Hej!

Jag blev nyanställd på ett företag den 24:e Mars 2022. Har en provanställning på 6 månader.

Har jag rätt till ledighet under sommaren 2022? Isåfall, hur länge?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga aktualiserar semesterlagen.

Alla arbetstagare har rätt till 25 semesterdagar per semesterår (4 § semesterlagen). Ett semesterår börjar den 1 april och slutar den 31 mars påföljande år. Intjänandeåret där arbetstagare tjänar in sin semester är motsvarande tid närmast före semesteråret (3 § semesterlagen). Eftersom du påbörjade din anställning den 24:e mars och intjänandeåret tog slut några dagar senare den 31 mars har du möjligtvis hunnit tjäna in en betald semesterdag. Något krav på intjänade av semesterdagar för att få ut sin semester finns det dock inte uppställt i lagen, vilket innebär att du ändå har rätt till totalt 25 semesterdagar detta semesterår (som till största del är obetald). Semesterledigheten ska förläggas så att arbetstagaren får ledigt i minst fyra veckor under juni-augusti (12 § semesterlagen).

Detta semesterår har du alltså rätt till 25 dagars semester (mestadels obetald), varav minst fyra veckor ska förläggas under sommarmånaderna. Värt att nämna är att du inte heller måste ta ut obetald semester och kan därför välja att avstå från det (8 § semesterlagen).

Ovanstående redogörelse gäller dock endast enligt semesterlagen och anställningsavtal eller kollektivavtal på din arbetsplats kan reglera semestern annorlunda. Jag rekommenderar dig därför att i första hand att ta kontakt med din arbetsgivare för att se vad som gäller.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga.

Vänligen,

Felicia SandvikRådgivare