Sekretessregler inom friskola och kommunal skola

Hej! Jag går på en privatskola (kunskapsgymnasiet) och undrar om samma sekretesslag gäller för friskola och kommunal

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline.

Sekretessreglerna ser tyvärr inte exakt likadana ut i friskolor och kommunala skolor.

- På en friskola gäller skollagen.

- På en kommunal skola gäller däremot både offentlighet- och sekretesslagen samt skollagen.

Offentlighet- och sekretesslagen ger en skola större och fler möjligheter att hemlighålla uppgifter. Skollagen saknar denna typ av starka sydd.

Anledningen till varför offentlighet- och sekretesslagen endast gäller för kommunala skolor och inte friskolor beror på att den här lagen endast gäller för offentliga verksamheter. Privata skolor och verksamheter behöver alltså inte följa offentlighet- och sekretesslagen. Medan offentliga verksamheter, som exempelvis en kommunal skola, är skyldiga att följa den lagen.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Mvh

Marie GergyRådgivare