FrågaAVTALSRÄTTAvtal21/03/2016

Sekretess och brott

Har en sekretessfråga. En väninna till oss har skrivit på ett sekretessavtal med sin f d sambo. Är hon bunden till detta avtalet om brottslig verksamhets föreligger i exempelvis dennes företag/bolag? Tack på förhand Darko Novoselic, ekonom

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Ett sådant sekretessavtal skulle inte anses gällande i den del som skulle förhindra att uppgiften lämnas till polisen eller annat behörigt organ. Detta får anses följa av allmänna rättsprinciper och vinner stöd av 2 § andra stycket lagen om skydd för företagshemligheter (här).

Jag hoppas jag besvarade din fråga och jag önskar dig en trevlig dag.

/ Simon

Lawline RådgivareRådgivare