FrågaOFFENTLIG RÄTTSekretess05/12/2017

Sekretess inom skolverksamhet

Detta gäller inom skolan. Om två eller flera elever är i konflikt och vi kontakter respektive vårdnadshavare angående konflikten, får vi nämna de andra inblandade eleverna vid namn eller bryter vi mot sekretessen?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Sekretess inom skola regleras i 23 kap. offentlighets- och sekretesslagen (OSL). Som du kan se via länken i 23 kap. 2 § OSL täcker inte sekretessen konflikter mellan elever rent generellt. Alltså är det inget problem för er att höra av er till vårdnadshavarna och prata om de inblandade i konflikten.

Uppgifterna är ju dock sekretessbelagda ifall de handlar om något som nämns i 23 kap. 2 § OSL. Alltså om det berör någon elevs personliga förhållanden i sådan elevhälsa som avser psykologisk, psykosocial eller specialpedagogisk insats. Ni får alltså se till vad konflikten handlar om, ifall det är ett enstaka slagsmål eller liknande är det inga problem att kontakta vårdnadshavarna.

Jag hoppas att mitt svar har varit till hjälp!
Med vänlig hälsning,

Jonas WesterRådgivare