FrågaOFFENTLIG RÄTTSekretess13/02/2018

Sekretess för uppgifter som rör en själv?

Hej, jag undrar om jag har rätt att begära ut och ta del av en remiss min läkare skickat till specialistläkare? Min uppfattning är att jag har rätt att utan inskränkning ta del av alla personuppgifter som rör mig.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Huvudregeln är att sekretess gäller inom hälso- och sjukvården enligt 25 kap Offentlighets- och sekretesslag (2009:400) (OSL). När det däremot är en uppgiften som handlar om den som begär ut uppgiften gäller inte sekretessen enligt 12 kap 1 § OSL. Alltså har du rätt att få ut remissen.

Den enda situationen jag kan hitta där du skulle sakna rätt att få uppgiften är om det är av synnerlig vikt att uppgiften inte lämnas ut till patienten enligt 6 kap. 12 § 2 st Patientsäkerhetslagen (2010:659). Att något är av synnerlig vikt är ett mycket högt ställt krav och ska tillämpas väldigt restriktivt. Jag vet inte omständigheterna kring ditt fall, men ser det som mest sannolikt att du har rätt att få ut remissen.

Med vänliga hälsningar,

Emmy PetterssonRådgivare