Särkullsbarns arvsrätt

Hej!

Gifta makar som har ett gemensamt barn fött 1999. Mannen avlider och har förutom det gemensamma barnet även 3 särkullbarn från ett tidigare äktenskap. Särkullbarnen ärver direkt men ärver de 50% av makarnas totala tillgångar? Om så får inte det gemensamma barnet något efter sin far. Inget testamente, äktenskapsförord eller dylikt finns. Hur fördelas tillgångarna?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När någon i ett äktenskap avlider ska det först upprättas en bodelning mellan makarnas tillgångar. När bodelning är färdig och kvarlåtenskapen är fastställd skall den fördelas mellan arvingarna. Barn till den avlidna är vad man brukar kalla för bröstarvingar och tillhör den starkaste arvsklassen (1 § 2 kap. ärvdabalken). De har lika stor rätt till arvet oavsett om de är särkullsbarn eller barn till det nuvarande äktenskapet.

I ert fall förstår jag det som att det finns 4 bröstarvingar. Detta innebär att kvarlåtenskapen ska delas på 4 där varje bröstarvinge får lika stor del av arvet, alltså 25 % vardera.

Precis som du säger ska särkullsbarnen få sin arvslott direkt (1 § 3 kap. ärvdabalken). Barnet från det nuvarande äktenskapets arvslott kommer gå till den avlidnes maka som får fri förfoganderätt över tillgångarna.

Hoppas du fått svar på din fråga.

Vänliga Hälsningar,

Jonathan JademyrRådgivare