FrågaFAMILJERÄTTBodelning08/06/2015

Särkullebarns arvsrätt

Hej

Vår grannfru har varit gift i 30 år och nu avled hennes make. Maken har ett barn i ett tidigare förhållande och vad jag förstår så har detta barn nu rätt att få ut sitt arv. Makan blir nu tvungen att sälja sitt och makens hus och min fråga är då: Särkullsbarnet har väl rätt till 1/4 av försäljningspriset eftersom makan ärver sin make och då också har rätt till 1/4-del av hans del i huset ? Halva delen tillhör ju henne om jag fattat det hela rätt ? De har inga gemensamma barn

Enl. makan och maken skrivit ett testamente att hon skulle få sitta kvar i orubbat bo, men detta testamente gäller väl inte om särkullsbarnet vill ha ut sitt arv ?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

När den ene maken dör, ska normalt sätt en bodelning ske innan kvarlåtenskapen fördelas. Se Äktenskapsbalken 9:1 https://lagen.nu/1987:230 respektive Ärvdabalken (ÄB) 23:1 https://lagen.nu/1958:637.

En bodelning innebär att makarnas giftorättsgods delas lika mellan makarna ( vilket är all egendom som inte är enskild, se för närmare beskrivning 7:1 ÄktB). Den efterlevande kan själv bestämma om denne vill göra en bodelning eller inte (gäller endast vid den ene makens frånfälle), se 12:2 ÄktB.

Säg att den efterlevande väljer att göra en bodelning och att försäljningspriset av fastigheten uppgår till 1000 000 sek. Huset ägdes av den döde maken, men är giftorättsgods. Husets försäljningsintäkt ska då, efter det att makens skuld för huset har täckts, delas lika mellan makarna (se 11:3 ÄktB). Säg för enkelhetens skull att det inte fanns någon skuld på huset och den efterlevande maken således fick 500 000 kr genom bodelningen.

Kvar att fördela mellan arvingarna finns nu 500 000 kr. Enligt 2:1 ÄB ärver bröstarvingar först (barn till den döde). Finns det fler barn, ärver dessa lika mycket ur kvarlåtenskapen. Eftersom det inte finns några gemensamma barn, ärver särkullebarnet allt. Särkullebarn har vidare rätt att få ut sitt arv direkt, se 3:1 ÄB. Särkullebarnet kan till förmån för den efterlevande välja att ta ut sitt arv först efter att den efterlevande maken dött, se 3:9 ÄB. I det fallet har särkullebarnet efterarvsrätt då den efterlevande avlider.

Ett testamente som upprättats formenligt gäller framför lagen, men bröstarvingar är förbehållna en rätt till laglott oavsett testamente. Laglotten är hälften av arvslotten, dvs i vårt exempel 500 000/2 = 250 000 (se 7:1 ÄB). Testamentet innebär alltså att efterlevande make får behålla huset, men särkullebarnet har rätt att få ut 250 000 kr ur kvarlåtenskapen efter sin döde förälder. Detta under förutsättning att särkullebarnet jämkar testamentet inom 6 månader (se 7:3 ÄB).

Om testamentet i vårt exempel innebär att särkullebarnet inte får ut 250 000 kr ur kvarlåtenskapen, har alltså denne rätt att jämka testamentet och erhålla 250 000 kr.

Vill du ha mer ingående hjälp, rekommenderar jag dig att kontakta vår samarbetspartner familjens jurist. Du kan boka tid här, http://lawline.se/boka.

Vänligen

Rådgivare