Särkullbarns rätt till sin laglott

Hej -

Jag är gift och har tre barn. Två från ett tidigare äktenskap, ett barn med nuvarande fru. Vi äger ett hus tillsammans. Om jag dör först förstår jag att vi kan skriva ett testamente där min stora barn inte kan få ut mer än sin laglott innan även min fru går bort. Men vad händer om min hustru säljer vårt hus efter att jag avlidit? Har då mina stora barn rätt till del av förtjänsten direkt - eller kan dödsboet "följa med" som delägare om hon köper en ny bostad för pengarna? Så att arvet efter mig flyttas över till en ny fastighet?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du har valt att vända dig till Lawline med din fråga.

Om du skriver ett testamente, där du anger att dina två äldre barn endast ska ha rätt till sin laglott (dvs att resterande del tillfaller din fru) så är det enda delen som dina två äldre barn kommer ärva. Rätten att få sin laglott stadgas i 7 kap Ärvdabalken. Detta innebär att de inte ha rätt till mer arv efter dig, när de väl har fått ta de av sin laglott. Följaktligen kommer arvet efter dig inte att flyttas med till någon ny fastighet, inte heller till den nuvarande fastigheten, för när laglotten har utgått så har de inte längre rätt att ta del av resterande del av ditt arv.

Jag hoppas att jag med detta har besvarat din fråga.

Vänliga hälsningar,

Ellinor BookRådgivare