Särkullbarns rätt till laglott

Hej. Min pappa dog precis, jag har inte vuxit upp med honom då han försvann när jag var ett litet barn. Vi är fyra syskon. Vår pappa var omgift och i det äktenskapet finns ett barn. Alltså är vi tre syskon (särkullbarn) till pappa och hans senaste fru. Vet att min pappa och hans fru avgudade sitt gemensamma barn och vi andra barn utanför hans senaste äktenskap var mer eller mindre transparenta. Hur ska jag göra så jag får ett rättvist arv? Vad bör jag tänka på?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du och alla dina syskon är din pappas bröstarvingar, vilket framgår av 2 kap 1§ ärvdabalken (se https://lagen.nu/1958:637#K2P1S1). Ni igår därmed i vad man kallar för den första arvsklassen. Oavsett hur ert förhållande var till er pappa, så har ni rätt till arv efter honom i form av er laglott. Laglotten utgörs av halva arvslotten, och kan alltså inte testamenteras bort. Principen om laglott beräknas enligt följande modell: Om din pappa endast hade haft ett barn som skulle ärva honom, så hade barnets arvslott varit 1 och laglotten därmed 1/2. Om din pappa hade haft två barn så hade varje barns arvslott varit 1/2 och laglotten därmed 1/4 vardera, det vill säga halva arvslotten. I ditt fall är ni fyra bröstarvingar efter din far. Det innebär att er arvslott är 1/4 vardera och att laglotten således blir 1/8 vardera, vilket alltså är den minsta andel som ni är arvsberättigade till att erhålla. Den del som är kvar, det vill säga andra halvan av arvslotten, kan den avlidne fritt disponera över och således testamentera obehindrat.

För en arvlåtare som var gift vid sin bortgång finns en bestämmelse i 3 kap 1§ (se https://lagen.nu/1958:637#K3P1S1) som stadgar att kvarlåtenskapen då ska tillfalla maken. Man har i lagstiftningen ansett att det är den mest praktiska lösningen för makarna, och att de gemensamma barnen sedan ärver tillgångarna vid den efterlevande makens död istället. Ni är dock särkullbarn till er pappa och hans nya fru, vilket innebär att denna bestämmelse inte omfattar er i denna situation.

Trots att ni har rätt till er laglott så delas den inte ut till er per automatik. För att ni ska få ut er laglott så måste ni begära jämkning av testamentet (7 kap 3§, se https://lagen.nu/1958:637#K7P3S1). Detta måste ni göra inom sex månader från det att ni blivit delgivna testamentet. Jämkningen kan ske genom att ni riktar anspråket på er laglott direkt till testamentstagarna, vilket i detta fall bör vara din pappas fru eller deras gemensamma barn. Det kan även göras genom att ni väcker talan mot dem. Detta är tillräckligt för att ni ska erhålla er laglott av arvet.

Med vänliga hälsningar,

Johan OlssonRådgivare