Särkullbarns rätt till efterlevande makes egendom

M är sedan 40 år gift med R. M har 2 barn sedan tidigare R har inga barn. Nu har vi upptäckt att R under alla år ej betalat till gemensam hyra, mat, el etc utan har sparat alla sina pengar på ett eget konto. M har inget sparkonto alls. Om M dör och R lever kan dessa 2 barn till M åberopa att R sparkonto till hälften tillhör M.

Lawline svarar

Hej!

Om makarna inte har något äktenskapsförord så har M som utgångspunkt rätt till hälften av sparpengarna. När någon avlider sker, innan arvet fördelas, en bodelning med efterlevande make. Om det inte finns äktenskapsförord utgör sparpengarna giftorättsgods och ska ingå i en bodelning, 7:1 och 10:1 äktenskapsbalken (ÄktB). M:s dödsbo har därför som utgångspunkt rätt till halva värdet av sparpengarna i bodelningen, 11:3 ÄktB. Men, det finns en skyddsregel för efterlevande make som gör att hen inte behöver dela med sig av sin egendom i en bodelning vid sin makes bortgång, 12:2 ÄktB. R har rätt att begära att ingen bodelning ska ske. Således har R möjlighet att genom eget val få behålla samtliga sina tillgångar, och särkullbarnen får endast ärva den egendom som tillhört M.

Särkullbarnen måste därför, om R begär 12:2 eller om det finns äktenskapsförord, bevisa att M samäger pengarna på sparkontot, något som förmodligen blir svårt om det inte finns skrivna papper eller andra bevis på samägandet. Att R inte betalat gemensamma utgifter behöver inte innebär att M samäger de pengar R sparat, utan det borde krävas någon form av överenskommelse. Jag bedömer särkullbarnens möjligheter att bevisa ett eventuellt samägande till sparpengarna som små, i alla fall om kontot står i R:s namn och det inte finns skrivna papper på att M har rätt till viss del av pengarna.

Äktenskapsbalken hittar du https://lagen.nu/1987:230

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare