Särkullbarns rätt till efterarv

Hej, vill få svar på vad som gäller mig som särkullbarn. Min far gifte om sig med X. Vid min fars bortgång tillföll hans kvarlåtenskap till Kristina. Nu har X avlidit. Hon efterlämnar 2 barn och undertecknad som särkullbarn. Hur skall kvarlåtenskapen delas? Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Reglerna om arv finns i ärvdabalken (ÄB), se https://lagen.nu/1958:637.

Som särkullbarn hade du egentligen rätt att få ut ditt arv direkt vid din fars bortgång, 3 kap 1 § ÄB. Då du avstått denna rätt till förmån för den efterlevande maken, har du rätt till efterarv efter din far när hans hustru avlidit, 3 kap 9 § ÄB. Efterarvet räknas ut i kvotdelar. När hustrun avlider har du rätt till samma kvotdel ur hennes kvarlåtenskap, 3 kap 2 § ÄB.

Exempel: Din fars kvarlåtenskap var 500 000 kr (som egentligen skulle ha tillfallit dig) och hustrun ägde själv 500 000 kr vid din fars bortgång. Efter din fars bortgång blev hustrus förmögenhet 1 000 000 kr och din kvotdel 1/2 (500 000/1 000 000). Nu när hustrun avlidit har du alltså rätt till 1/2 ur hennes kvarlåtenskap i form av efterarv efter din far.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Linda OlssonRådgivare