Särkullbarns rätt till arv

Min make dog i somras. Vi har inga gemensamma barn men han hade ett barn från ett tidigare äktenskap. Hon ska ha ut sin laglott. Hur stor är den?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Närmaste arvinge är den avlidnes bröstarvingar enligt 2 kap. 1 § första stycket ärvdabalken (ÄB). Eftersom detta barn inte är er gemensamma utan ett särkullbarn har ni som efterlevande make/make inte företrädesrätt till den avlidnes kvarlåtenskap (vilket hade varit fallet om hon varit ert gemensamma barn) utan särkullbarnet har rätt till sitt arv direkt. Dottern från er makes tidigare äktenskap har alltså rätt till hela (100 %) av kvarlåtenskapen från den efterlevande föräldern om hon kräver det, 3 kap 1 § och 9 § ÄB. Hennes arvslott är således 100 %.

Laglotten är emellertid 50 % enligt 7 kap 1 § ÄB. Det är således möjligt att testamentera hälften av kvarlåtenskapen till efterlevande make/maka. Finns förbehåll om detta i testamente har alltså dottern rätt till 50 % eftersom detta är hennes laglott. Finns inget testamente kan särkullbarnet göra anspråk på hela kvarlåtenskapen (se ovan).

Av din fråga att döma verkar det som att hon gör anspråk på sin laglott och i sådant fall ska hon alltså tilldelas hälften av kvarlåtenskapen enligt 7 kap 1 § ÄB.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Wilhelm StenvallRådgivare