Särkullbarns rätt att få ut sin laglott direkt efter sin förälders död

Hej Min far dog . Jag är ett särkullbarn. Han uteslöt mig samt två syskon i sitt testamente (fru och två halvsystrar ärver allt ) men min laglott har jag rätt till?. Lägenheten en bostadsrätt är värderad till 5.2-5.8 miljoner kr i dagsläget. Fars fru bor kvar . Har jag rätt att ta ut min laglott på lägenheten redan nu . Ska skriva en handling där jag kräver min laglott på bouppteckningen . Vad ska jag skriva ? Dom har redan hållt en bouppteckning som ej godkändes . Samt skrev att min fars tillgångar gick till hans begravning kostnader . Tacksam för svar mvh en ledsen dotter

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Enligt 3 kap 1 § ärvdabalken har make till den avlidne rätt att ärva sin avlidne makes kvarlåtenskap med fri förfoganderätt. Gemensamma barn till makarna har sedan rätt att få ut sitt arv från båda föräldrarna som efterarv när den efterlevande föräldern gått bort. Särkullbarn har dock enligt samma paragraf rätt att få ut sitt arv direkt om de inte avsagt sig rätt till arv enligt 3 kap 9 § ärvdabalken.

Du som bröstarvinge har en lagstadgad rätt till din laglott. Detta betyder att din pappa inte kan testamentera bort egendom så att du som bröstarvinge får ut mindre i arv än vad din laglott är värd. Laglotten är hälften av den arvslott du skulle haft rätt till utan testamentet enligt 7 kap 1 § ärvdabalken.

För att få ut din laglott måste du dock påkalla jämkning av testamentet enligt 7 kap 3 § ärvdabalken. Detta krävs att du gör inom sex månader efter det att du fått det arv du haft rätt till enligt testamentet. Annars förlorar du din rätt till laglotten.

Hoppas mitt svar hjälpt dig!

Lawline RådgivareRådgivare