Särkullbarn avstå arv

Vi tänkte begära en skriftlig försäkran av våra särkullsbarn att de avstår från sitt arv till vi båda har avlidit. Finns det färdiga blanketter för detta ? Kan LAWLINE hjälpa till med detta ? Vad kostar det ?

Lawline svarar

Hej!

Arvsavsägelse kan göras genom att arvingen skriftligen till arvlåtaren avstår sitt framtida arv, 17:2 ärvdabalken (ÄB). Barn kan dock inte avstå sin laglott, så länge de inte fått ekonomisk kompensation som motsvarar minst laglotten. Ni kan därför inte få era särkullbarn att skriva på ett bindande arvsavstående, då de oavsett vad som skrivits kommer kunna kräva ut sin laglott när deras förälder avlidit.

Istället för att gå omvägen att begära att era särkullbarn skriven under arvsavsägelser, vilka inte med säkerhet kan åstadkomma det resultat ni vill, så kan ni istället upprätta ett testamente, vilket enligt mig skulle vara ett lämpligare tillvägagångssätt. Inte heller genom testamente kan ni dock undvika att barnen kräver ut sin laglott vid förälderns död, 7:1 och 7:3 ÄB. Men det ni kan göra är att upprätta ett testamente enligt vilket ni ärver varandra med fri förfoganderätt och era respektive barn ska ärva er efter bådas död. Ni kan då vara säkra på att ni ärver hälften av varandra, men den andra halvan är beroende av om särkullbarnen begär ut sin laglott eller inte.

Ett testamente kan ni enkelt upprätta via vår avtalstjänst, se http://lawline.se/vara_tjanster/avtal, eller genom att boka tid hos vår samarbetspartner Familjens juristhttp://lawline.se/boka.

Ärvdabalken hittar ni https://lagen.nu/1958:637

Vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare