Sannolikheten att få asyl

Hej, jag har en svår fråga här, det är nämligen så att jag och min bror flyttade till Sverige och bott här i 6år. Vi fick avslag på våran asyl ansökan och skulle bli utvisade. Men beslutet framställdes aldrig och beslutet efter 4 år har preskriberats. Nu ska vi ansöka asyl på nytt eftersom vi inte blev utvisade sist så undrar jag, hur stor är sannolikhet att vi får uppehållstillstånd?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att Du vänder Dig till Lawline med Din fråga.

Frågan är, som Du själv skriver, svår att svara på. För att kunna bedöma Era möjligheter till framgång krävs mer information om omständigheterna i Ert fall. Svårigheten ligger också i att vid en asylprövning gör Migrationsverket en individuell prövning vilket innebär att det generellt är svårt att säga vissa personer får uppehållstillstånd men andra inte.

När Ni söker asyl på nytt nu så kommer Migrationsverket pröva Er ansökan. Åberopar ni samma grunder som tidigare och har ingen förändring skett i de omständigheter som gör att Ni åberopar just de grunderna i så finns ju såklart en risk att Migrationsverket gör samma bedömning som tidigare. Har dock en förändring i Era omständigheter skett (exempelvis om situationen i Ert hemland har förvärrats) finns istället chansen att Migrationsverket gör en annan bedömning än tidigare och beviljar uppehållstillstånd.

Jag hoppas att Du fått svar på Din fråga.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare