Sänkt hyra under renovering

Hej, jag har en fråga att ställa. Jag har sagt upp en hyresrätt lägenhet och tackade ja till en annan lägenhet inom samma kommunal fastighetsbolag. Det innebär att jag måste betala två månaders dubbelthyra, sammanlagd över 13000 kr i månad. På den uppsagda lägenheten har vi en vattenskada i badrummet, de började renovera här och vi har fått en annan duschrum med toalett längre bort från lägenheten. I den nya lägenhetn håller de också på med att byta tapeter på hela lägenheten och byta mattor på golvet vilket gör att vi inte heller kan flytta in där så länge det pågår. Hyresvärden menar att det är hyresgästen som måste stå ut med renoveringen och de kan inte ha tomma lägenheter medan de renoverar. De menar att vi inte har rätt att klaga eller rätt till ersättning för de dagarna som vi inte bor i den nya lägenheten och att vi blir tvingna att ta oss annanstans för att duscha eller gå på toa medan vi bor i det gamla lägenheten! Har vi rätt till ersättning förutom elen som förbrukas av de eller kan jag få sänkt hyra istället?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

Huvudregeln är att en hyresgäst har rätt till ersättning om en renovering innebär att man inte kan bo i lägenhet, måste använda toalett i annan lägenhet eller annan liknande ingripande begränsning i bruket av lägenheten (15 § hyreslagen).

Denna rätt till ersättning kan avtalas bort. Om du skrivit under ett hyresavtal eller på annat sätt accepterat ett villkor om att du som hyresgäst betalar normal hyra under renoveringsarbete, är detta gällande och du måste i så fall betala hyra.

Om det dock är alldeles orimligt att du ska behöva betala hyra, t.ex. för att du under en längre tid inte kommer kunna bo i lägenheten eller renoveringen är särskilt omständlig, kan du bli befriad från att behöva betala hyra även om ni har avtalat att du ska betala hyra under renovering. Detta sker genom att rätten ogiltigförklarar avtalet som säger att du behöver betala hyra pga att det är att anse som oskäligt (36 § avtalslagen). Kravet för detta är dock ganska högt och kräver som sagt rättsprocess för att drivas igenom om inte hyresvärden går med på dina krav, så om ni har ett avtal är du antagligen bunden av det.

"Ersättning" eller "sänkt hyra" blir i praktiken samma sak. Om du har rätt till detta, vilket utifrån dina omständigheter verkar mycket möjligt, är beloppet oklart. Det varierar från fall till fall. Du kan föreslå ett belopp som du tycker är rimligt. Det är inget fel med att du vänder dig till hyresvärden och frågar om nedsättning av båda hyrorna samtidigt eftersom det är samma hyresvärd. Om hyresvärden inte går med på dina krav och du anser dig ha rätt till nedsatt hyra, kan du vända dig till hyresnämnden (klicka här för mer info).

Hoppas det besvarar din fråga. Tveka inte att höra av dig till oss igen nästa gång juridiken krånglar!

Vänliga hälsningar,

Samuel KarlssonRådgivare