FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt31/07/2022

Samtycke vid flytt med barn, ensam vårdnad

Hej, jag ligger i vårdnadstvist, och vid det muntliga förhöret gav tingsrätten modern full vårdnad och veckan därpå börjar hon leta lägenhet och skriver in dottern i en skola 25 mil ifrån där jag bor... Vad händer om jag skulle vinna denna tvisten? Tilläggas bör, att det är mamman som vill flytta, och ta dottern med sig, jag sa nej, för jag vill inte låta modern rotrycka vår dotter från orten hon växt upp i i nio år.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss här på lawline med din fråga!

Ensam vårdnad ger dig ensam bestämmanderätt över var du vill flytta med barnet

Ensam vårdnad gör att du får flytta hur du vill med barnet och du behöver inte fråga om något godkännande av den andra föräldern som inte är vårdnadshavare.

Kom dock ihåg att barnet alltid har rätt till att ha umgänge med föräldern som de inte bor med, antingen genom ett fysiskt möte eller en annan form (6 kap. 15 § första stycket FB). Båda föräldrar har dessutom ett gemensamt ansvar för barnets behov av umgänge med föräldern som barnet inte bor med (6 kap. 15 § andra stycket FB). Viktigt att tänka på är att föräldern utan vårdnad alltid kan försöka ansöka om umgängesrätt till barnen hos socialnämnden om föräldern med ensam vårdnad skulle vägra den på egen hand (6 kap. 15 a § FB). Detta hindrar dock aldrig föräldern med ensam vårdnad från att flytta.

Hoppas det var svaret på din fråga!

Eles KarahalilovicRådgivare