Samtycke och överlåtelse av bostadsrätt i samboförhållanden

Min morbror vill ge bort en bostadsrättslägenhet som han äger som gåva

- måste min moster, hans fru, skriftligen lämna sitt samtycke om han står som ägare till bostadsrätten?

- kan min moster bevittna hans namnteckning i gåvobrevet?

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

En sambo kan inte överlåta en bostadsrätt som utgör gemensam bostad om inte den andra sambon samtycker. Det finns dock inget krav på att samtycket skall vara skriftligt. En annan sak är att det av bevisskäl är lämpligt att göra på det sättet, och därför rekommenderar jag starkt att din moster lämnar skriftligt samtycke. Om det inte rör sig om en gemensam bostad - t.ex. om de inte bor i bostadsrätten - kan den överlåtas utan samtycke.

Det finns i det här fallet ingen särskild regel som hindrar en sambo från att bevittna namnteckningen. Således går det utmärkt att din moster bevittnar gåvobrevet.

Hälsningar,

Thommy Södergård ÅkessonRådgivare