Samla in elevers mobiltelefoner vid skolans start och sedan lämna tillbaka de vid skolans slut

Kan skolan samla in alla skolans elevers mobiler vid skolans start och sedan lämna tillbaka de vid skolans slut? Även om alla inte använder mobilen på ett störande sätt eller fel tillfälle.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Skolan har en skyldighet att skapa en skolmiljö som präglas av trygghet och studiero enligt 5 kap. 3 § Skollag (2010:800). Som en följd av detta måste varje skola ha ordningsregler. När ordningsreglerna bestäms ska eleverna också få möjlighet att tycka till om reglerna, men det är rektorn som har den slutliga bestämmanderätten enligt 5 kap. 5 § Skollag (2010:800).

Jag rekommenderar dig att läsa igenom ordningsreglerna för skolan och se om det finns stöd för att samla in telefonerna så som läraren gjort. Skolan kan nämligen i sina ordningsregler föreskrivit hur mobiltelefoner ska hanteras i undervisningsmiljön och skolan kan till och med förbjuda mobiltelefoner om de önskar.

Om det saknas stöd i ordningsreglerna får en lärare (eller rektorn), precis som du säger, bara omhänderta mobilerna om de används på ett sätt som är störande för utbildningen enligt 5 kap. 22 § Skollag (2010:800) och inte utan anledning när skolan startar. Din grund för att vägra att lämna in mobilen blir då att läraren saknar befogenheten att omhänderta din mobiltelefon så länge den inte stört undervisningen. Skolor har alltså inte, med stöd av skollagen, rätt att omhänderta mobiler i förebyggande syfte men kan ha det med stöd av skolans ordningsregler.

Det är samma svar oavsett om vi pratar om grundskola eller gymnasieutbildning.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Robin BadiliRådgivare