Samboskapets upphörande genom giftermål

Om en person som är sambo med någon i hemlighet har gift sig med en annan person, träder då sambolagen ur kraft i samboförhållande?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline!

Reglerna om samboskap återfinns i Sambolag (2003:376) (SamboL), den hittar du här!

Rättsverkningarna av att någon av samborna ingår äktenskap blir att samboförhållandet upphör 2 § 1st 1p SamboL. När samboförhållandet upphör kan man inte säga att sambolagen inte längre alls går att tillämpa på rättsförhållandet mellan de f.d. samborna Detta eftersom det i samband med att samboförhållandet upphör kan begäras av någon sambo att samboegendomen ska fördelas mellan dem genom bodelning 8 § 1st SamboL. En sådan begäran ska framställas senast ett år efter det att samboförhållandet upphörde 8 § 2st SamboL. I övrigt gäller inte längre SamboL mellan de båda parterna.

Hoppas att du fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Johan HeimanRådgivare