Samboskap och samboegendom

Jag och min särbo planerar att flytta ihop i hans bostadsrätt. Jag avser köpa halva bostadsrätten av honom till marknadspris. Gäller sambolagen ?

Lawline svarar

Hej och välkommen till Lawline!

Med sambor avses två personer som stadigvarande bor tillsammans i ett parförhållande och har gemensamt hushåll, Sambolagen 1§. Kravet på stadigvarande uppfylls i regel då man bott ihop i sex månader. Samboskap kan dock uppstå tidigare om man gör stora ekonomiska investeringar ihop, eller alternativt skriver samboavtal. Att du köper halva bostadsrätten kan definitivt som en sådan ekonomisk investering som visar på att avsikten är att ni stadigvarande ska bo ihop. Ni kommer därmed, med största sannolikhet ses som sambos.

För att bostadsrätten ska anses som samboegendom, och därmed delas på vid en eventuell bodelning, krävs att bostadsrätten är förvärvad för gemensam användning, Sambolagen 3§. Vid det fall att bostadsrätten är köpt innan ni blev sambor, vilket föreligger i fallet, kommer denna inte att anses som samboegendom.

Hoppas att svaret hjälpte dig, ha en fortsatt trevlig dag!

Marcus AnstrinRådgivare