Samboskap, folkbokföring och rätt till bostadsvinst

Hej, Jag och min syster äger en bostadsrätt sedan 4 år tillbaka. För ett år sedan flyttade min syster till en bostad men lägenheten står kvar på oss båda, för att jag bor kvar. Nu har min pojkvän flyttat in hos mig, och vi lever under äktenskapslika förhållanden, men han är dock inte folkbokförd här.

Bostaden är belånad och vi betalar ränta, vi amorterar dock inte. Bokostnaden till föreningen och räntekostnaden är ungefär på lika stora summor. Jag och min pojkvän delar allt rakt av på hälften när vi betalar månadshyran. Häromdagen tog han upp, att eftersom han är med och betalar räntekostnaden, så borde han ha rätt till en del av vinsten då vi säljer bostaden. a) Hur ska man tänka i denna fråga? Vad är juridiskt rätt/fel? Bostaden insförskaffades ju från början inte för min och pojkväns gemensamma bruk, utan för min och min syster

b) Gäller sambolagen även om man inte är folkbokförd på samma adress?

Tack för hjälpen!

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Bostadsrättslägenheten ägs av dig och din syster, det är er gemensamma egendom och investering. Vid en försäljning har din pojkvän ingen som helst rätt att kräva någon del av ersättningen, överskott eller vinst över huvud taget. Detta gäller oberoende om pojkvännen är mantalsskriven i bostaden eller inte. Att ni delar på avgiften till föreningen och räntan för lånet är helt irrelevant i sammanhanget.

För att 3 § sambolagen (2003:371) ska gälla, måste två personer stadigvarande bo tillsammans med ett gemensamt hushåll under äktenskapsliknande förhållanden. Vilket du uppger att ni gör, men bostaden måste också vara införskaffad för gemensamt bruk. Eftersom du köpt bostaden tillsammans med din syster, flera år innan din pojkvän flyttade in, kommer bostaden inte ingå i en bodelning mellan er. Sambolagens bodelningsregler kommer därför inte att omfatta din bostad. Om din pojkvän är folkbokförd i lägenheten eller inte saknar betydelse, han kommer inte få del av bostaden eller vinsten.

Hoppas du fått svar på din fråga.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare