Samboseparation - fördelning av hund

Hejsan !

Jag har en fråga som gäller MIN hund min sambo o jag seperara i somras 2015 jag står som ägare på hunden

på köpekontrakt o försäkring o på jordbruksverket / stamtavla.

Min ex sambo gick in den 10 augusti 2015 i vårat dåvarande gemensamma hem o tog hunden när jag tillfälligt var på jobbet.

Jag har varit hos polisen o fråga hur jag går vidare i ärendet o dom hänvisa till er eller stämningsansökan .

Jag har blivit misshandlad/ kränkt av min förra sambo o är rädd att hon ska få raseri utbrott om jag nu skriver eller åker o hämtar hunden .

Bodelningen vart klar den 5 februari -2016 o då sa advokaten att husdjur var ett annat fall, detta gällde bara vår bodelning.

Min fråga till er vad gör jag? vad kostar det att driva frågan vidare eller en stämningsansökan?

tacksam för svar via mail

Mats Wall/ 0708 14 41 58

mail mats.wall@hsb.se

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din frågeställning

Som jag uppfattar dig har du och din sambo nyligen separerat er (februari 2016). I bodelningen har hunden exkluderats. Innan bodelningen var klar har hon åkt tillbaka till det gemensamma hemmet och hämtat hunden (augusti 2015).

Dina frågeställningar är nu:

1. Vad kan du göra?

2. Vad kostar det att driva saken vidare? Vad kostar det att lägga in en stämningsansökan?

1. Du nämner att advokaten som skötte bodelningen upplyst dig om att hunden (husdjur) inte tas med i bodelningen. Det är helt korrekt. I en bodelning regleras sambors samboegendom (Sambolagen 8§). Med samboegendom menas sambors gemensamma bostad och bohag som förvärvats för gemensam användning (Sambolagen 3§). En hund kan utgöra lös egendom enligt lagens mening men räknas inte som samboegendom och ingår därför inte i bodelning (Sambolagen 7§).

Utöver detta finns det några generella riktlinjer vid juridiskt avgörande av ägarskap av hund:

- Att stå på stamtavlan/i SKKs ägarregister spelar mindre juridisk roll när man ska bevisa ägarskap.

- Vid samboskap ses till allmänna äganderättsliga principer för att avgöra ägandeskapet av hunden. Det betyder att om ni köpte hunden tillsmannans blir Samäganderättslagen tillämplig. (Samäganderättslagen 1§)

Kan ni inte enas om delad vårdnad om hunden kan rätten utse en god man att ta hand om egendomen dvs. hunden i detta fall (Samäganderättslagen 3§)

När det kommer till att bevisa ägarskapet blir en intressant fråga vem som betalade för hunden. Köpte du den helt själv eller köpte ni den tillsammans? Lika intressant blir det att veta om du, under erat samboskap, stått för hundens mat, veterinärvård, etc. Var du den som betalade för hunden och stod för kostnaderna relaterade till den samt kan bevisa detta. Då har du en starkare ställning om du i framtiden väljer att kräva tillbaka hunden i rätten.

2. En stämningsansökan kostar idag 900 kr om det rör sig om ett krav under ett halv prisbasbelopp (dvs. 22150 kr för 2016) alt. 2800 kr om det rör sig om ett krav över 22150 kr.

Att ta hjälp av rättsligt ombud kan variera i pris. Ombud kan debitera ett fast pris eller löpande per timme.

Lawline har ett eget rättsligt ombud om du känner behov av att komma i kontakt med ett. Det är inte bindande att ta kontakt med vårt ombud och du når henne på louise.beskow@lawline.se

Jag hoppas att svaret varit till hjälp och att du finner en lösning på ditt problem

olivia.ahman@lawline.se

Yvette LindRådgivare