Sambos trots skrivna på olika adresser?

Hej, min partner är skriven på annan adress, gäller sambolagen?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Din fråga behandlar samboförhållanden och huruvida ert förhållande är att betrakta som ett samboförhållande eller inte. I 1 § sambolagen (SamboL) fastslås vad som menas med sambos för att ett förhållande ska gå under SamboL "Med sambor avses två personer som stadigvarande bor tillsammans i ett parförhållande och har gemensamt hushåll". Utöver detta uttalar SamboL att man är sambos om man lever under äktenskapsliknande former.

Då jag inte vet hur ert förhållande ser ut är det svårt att avgöra om ni lever under äktenskapsliknande former. Att ni är skrivna på olika adresser skulle kunna vara en omständighet som talar för att ni inte ska gå under SamboL men det bör inte heller vara en faktor som ska tillmätas alldeles för stor betydelse. Om ni bott tillsammans ett tag bör detta tala för att ni ska gå under SamboL. Dock ska en helhetsbedömning av ert förhållande göras för att se om ni lever under äktenskapsliknande former.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare