Sambos som gör slut - vad ska de dela på?

Hej. Mina bästa vänner har gjort slut och ska flytta isär. Dom är inte gifta och bostaden är ett hyreskontrakt. Kvinnan i förhållandet fick lägenheten med sina köpoäng innan förhållandet och ska bo kvar där med sin dotter. Paret har inga barn tillsammans. Jag undrar vad mannen har rätt att få med sig från lägenheten. Är det hälften av det bohag som dom anförskaffat till lägenheten tillsammans? Alltså inget av det som fanns i lägenheten innan mannen flyttade in?

Jag undrar också en annan sak. Mannen har hjälpt kvinnan betala av skulder hon hade innan förhållandet inleddes och dom flyttade ihop. Har han rätt att kräva åter något av dom pengar han använt för att betala hennes skulder? Mvh

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

varet på din fråga går att utläsa i sambolagen, den kan du läsa https://lagen.nu/2003:376. Alla paragrafhänvisningar syftar till paragrafer i sambolagen om jag inte skriver något annat. Notera; jag förutsätter att det inte finns ett samboavtal. Finns ett samboavtal så finns det en risk att vad jag skriver här inte stämmer. Detta gäller alltså endast om man inte avtalat om något annat, se 9 §.

Sambor ska göra en bodelning när samboförhållandet tar slut, enligt 8 §. Det betyder att om någon av samborna begär det, ska samboegendom delas lika mellan samborna. Alltså att de får hälften var.

Vad är då samboegendom? Det går att se i 3 §. Det är bostad och bohag, om samboegendom köpts för gemensam användning. Eftersom att bostadsfrågan är löst kommer jag inte gå in på den utan kommer endast prata om bohaget.

För att något ska vara sambors gemensamma bohag så krävs följande:

- Det ska vara köpt att användas av båda (3 §)
- Det ska uppfylla något av föremålen (6 §): Möbler, hushållsmaskiner eller annat inre lösöre som är avsett för det gemensamma hemmet
- Det får inte användas för fritidsändamål (7 §).

Samboegendom måste alltså köpts med syftet att det ska användas gemensamt. Det skulle kunna finnas saker i lägenheten innan mannen flyttade in som blir samboegendom, men då måste de köpts för att användas gemensamt. Men saker som de köpt gemensamt, t.ex. mikrovågsugnar, soffa, bord, bestick, tallrikar osv. ska delas. Det behöver inte vara en delning av alla saker så att de får t.ex. 4 tallrikar var utan de kan komma överens om vem som får vad.Saker som inte direkt används för hemmet, t.ex. bilar som köpts för att användas gemensamt är inte samboegendom eftersom de inte anses användas för det gemensamma hemmet.

Att mannen hjälpt kvinnan betala av skulder är ingenting som denna kan kräva tillbaka om det inte finns ett avtal om att han ska kunna göra det vid samboförhållandets upplösande. Att han hjälper henne betala skulder skulle ses som en gåva och har man gett en gåva kan man inte ta tillbaka den, om man inte specifikt sagt att man får ta tillbaka den vid ett senare tillfälle.

Jag hoppas du fått svar på din fråga, har du någon fundering så lämna en kommentar här på hemsidan så svarar jag på den så fort jag kan.

Vänligen,

Emil Danielsson NykänenRådgivare