Sambos separerar

Hej!

Min sambo sedan fyra år har just gjort slut för att han träffat någon annan. Han vill naturligtvis att jag flyttar så fort som möjligt, och det vill jag med, men jag vill ha en chans att hitta ett boende där jag kan trivas, inte bara ta första bästa för att sedan flytta igen. Har varit och tittat på flera och fortsätter. Sambon menar ju dock att jag ska ut ur huset per omgående, för det var hans innan. Han har hotat med att byta lås och göra det otillgängligt för mig, och jag undrar bara vad det är för regler som gäller??? Flera av bostäderna jag har varit och tittat på är under renovering och är inte omgående tillträde. När kan jag bli satt på bar backe? Det har bara gått drygt två veckor sedan det tog slut, och det känns som om jag inte fått en rimlig chans! Mvh Desperat

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga!

Här torde det vara aktuellt att tillämpa jordabalken 12 kap. 4 § st. 1 p. 1 som reglerar rätten till tre månaders uppsägningstid för en inneboende, se https://lagen.nu/1970:994. Detta innebär alltså att sambon i regel har rätt att be dig flytta ut ur bostaden, men att uppsägningstiden om tre månader måste respekteras(under förutsättning att ni inte avtalat om något annat).

Om han byter lås och gör det omöjligt för dig att ta dig in i bostaden så begränsar han din rörelsefrihet och därmed göra sig skyldig till brott. Olaga frhetsberövande torde inte vara aktuellt då det krävs "mer" för att denna bestämmelse skall kunna tillämpas, se 4 kap. 2 § brottsbalken(BrB). Någon skall ha berövats friheten, d.v.s. försatts i ett tillstånd där han/hon inte kan röra sig fritt. Från praxis och förarbeten framstår det som att situationer likt din inte skall betraktas som ett olaga frihetsberövande! Eventuellt skulle ofredande kunna aktualiseras, se 4 kap. 7 § BrB.

Med vänlig hälsning,

Anes SabicRådgivare