Sambos rätt till sommarstuga

Jag och min sambo ska köpa en sommarstuga. Jag kommer att stå på köpekontraktet, betala hela köpesumman samt stå för alla drift- & andra kostnader.

Har min sambo rätt att kräva sin del av stugan ifall vi separerar eller jag avlider?

Har fått rådet att skriva ett enkelt intyg som vi båda signerar (samt ett vittne) i vilket det frangår att min sambo inte kan kräva sin del av stugan vid ev separation eller dödsfall.

Mvh:

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

En sambo kan ha rätt att kräva en del av den andra sambons egendom när vissa förutsättningar är uppfyllda. I sambolagen finns det reglerat när sambon har rätt att kräva en sådan andel. Enligt den lagen kan så kallad samboegendom delas mellan samborna när deras förhållande upphör på annan grund än att de gifter sig (8 § sambolagen). En sommarstuga räknas dock inte som samboegendom (7 § sambolagen), varför din sambo inte skulle ha rätt att kräva en andel av stugan om det är så att du betalat för stugan och även står på köpekontraktet.

Det finns dock ett annat fall när en sambo kan kräva en andel av den andre sambons egendom, nämligen när dold samäganderätt anses föreligga. Det innebär att man anses äga egendomen tillsammans, även om det inte kanske står på lagfart eller köpekontrakt. Dold samäganderätt anses dock inte föreligga när det inte funnits en gemensam vilja att den inköpta egendomen skulle vara samägd. Genom att du och din sambo skriver ett avtal som bevittnas av någon annan vid köpet har du ett gott bevis för att det inte förelåg en sådan vilja. Mitt råd till dig är alltså att skriva ett sådant avtal om du och din sambo inte vill riskera att dela lika på sommarstugan vid ett dödsfall eller en separation.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare