Sambos rätt till lägenhet vid separation

Hej. Min kille ( eller ex kanske man kan kalla det nu) bor just nu hos mig och har gjort i snart två månader. Men nu har jag bett honom att flytt eftersom att det är slut. Men han vägrar.

Han har inte gjort adressändring till min lägenhet, så är därför inte folkbokförd där. På papper bor han alltså inte hos mig. . Han har aldrig heller hjälpt till med att betala hyran.

Hur ska jag gå tillväga för att han ska flytta? Är det så att han har någon besittningsrätt för att han har haft uppehälle hos mig i två månader? Och gör jag något juridiskt fel om jag " kastar" ut honom från ena dagen till den andra?

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När ett samboförhållande tar slut skall samboegendomen fördelas enligt 8 § Sambolag (2003:376) (SamboL). Sambors gemensamma bostad och bohag utgör samboegendom, om egendomen förvärvats för gemensam användning enligt 3 § SamboL. Med sambors gemensamma bostad avses bl.a. hyresrätt som innehas av någon av samborna, som är avsedd som sambornas gemensamma hem, och detta alltså oavsett vem av samborna som faktiskt står skriven på kontraktet. Den sambon som bäst behöver bostaden har rätt att få denna enligt 16 § SamboL.

Det ovan beskrivna gäller dock endast om ni gemensamt förvärvat hyresrätten och flyttat in tillsammans. Är det istället så att du har bott i bostaden sedan tidigare och den andra parten sedan flyttat in utgör inte bostaden samboegendom. I detta fall har du i regel rätt att "kasta ut" ditt ex. Observera dock regeln i 22 § SamboL som säger att en sambo har rätt att överta en bostad ifall denna bäst behöver bostaden och ett sådant övertagande med hänsyn till omständigheterna i övrigt kan anses skäligt. Denna regel skall dock tillämpas väldigt restriktivt och om samborna inte har barn tillsammans tillämpas regeln bara om synnerliga skäl talar för det.

Om ditt ex inte har någon rätt att bo kvar i lägenheten kan du vända dig till kronofogden för att få hjälp med avhysning. Uppmärksamma dock att ett samboförhållande juridiskt sett bara tar slut ifall samborna tillsammans/en sambo ingår äktenskap, samborna flyttar isär eller någon av samborna avlider enligt 2 § SamboL. Enligt samma paragraf kan man dock ansöka om en bodelning för att manifestera att samboförhållandet har upphört.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Sambolagen hittar du här.

Vänliga hälsningar,

Anna StåhlkloRådgivare