Sambos gemensamma hund vid separation

Hej! Jag och mitt ex separerade för ca 8 månader sedan. Vi köpte en hund tillsammans som vi betalade lika mycket för men det var jag som skrev på köpeavtalet. Vi har tills nu skickat hunden fram och tillbaka varannan vecka. Hon flyttade ifrån mig och nu fraktar vi honom 50 mil fram och tillbaka varje gång vi ska lämna över honom. Jag har tröttnat på detta system pga av hundens mående i framtiden. Nu är frågan hur ska jag gå till väga? då hon vägrar att gå med på att jag tar över hunden. Som sagt så är det jag som står på köpeavtalet dock så står hunden registrerad i hennes namn på jordbruksverket och detta använder hon emot mig. hur ska jag göra?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Jag utgår ifrån att du och ditt ex inte varit gifta. När det gäller sambos som separerar ska all gemensam egendom, dvs samboegendom delas emellan dem. Detta regleras i Sambolagen. Dock är det lite annorlunda när det gäller husdjur. Husdjur kan i vissa fall räknas som lösa saker men inte som samboegendom. Den som äger hunden är därför den som får hunden vid en separation. För att avgöra det juridiska ägarskapet av en hund gäller allmänna äganderättsliga principer. Eftersom ni betalat lika mycket för hunden blir Samäganderättslagen tillämplig och ni båda räknas därmed som ägare till hunden. Enligt den lagen ska beslut som rör samägd egendom enligt huvudregeln tas av båda parter, se 2 §. Det är alltså upp till er att gemensamt besluta över vårdnaden av hunden. Ett alternativ är som du säkert redan förstått att någon av er köper ut sig från ägarskapet. Det köpet ska juridiskt sett inte beräknas från vad man faktiskt spenderat på hunden dagen hunden köptes utan från dagens marknadsvärde samt vad en liknande hund för den ras och ålder skulle kosta. Om ni inte kan komma överens angående vårdnaden om hunden kan man enligt 3 § be rätten utse en god man att ta hand om hunden. Detta är såklart ett tråkigt alternativ men är en möjlighet om ni inte lyckas enas.

Ett annat alternativ är att gå till botten med vem som har bäst rätt till hunden. Detta kan också prövas i domstol. Domstolen tittar då inte bara på hur mycket man betalat för hunden utan även på registrering, vem som betalat för mat och försäkring osv. Att ditt ex står registrerad på jordbruksverket är tyvärr ett ganska starkt bevismedel och det är därför en rätt stor risk att ta. Men om du betalat mycket på hunden vad gäller andra saker kan det fortfarande finnas en chans att du får äganderätten.

Jag rekommenderar givetvis att ni försöker samsas om vårdnaden själva innan ni tar det till domstol. Det är viktigt (som du själv poängterar) att tänka på att det handlar om ett djur med känslor. Därför är det viktigt att man tänker på vad som är djurets bästa i det här läget!

Beklagar den situation ni hamnat i och hoppas att det löser sig.

Ni är välkomna tillbaka om det är något mer ni undrar över!

Med vänliga hälsningar,

Mathilda RovaRådgivare