Sambos gemensamma bostad

Gäller tvist samboegendom.

Historia,

Jag och min dåvarande man ville flytta isär innan vi bestämde oss för skilsmässa. I Juli 2009 fick jag lånelöfte från banken och jag sökte hus till mig och vårt yngsta barn som var 15år. September kom och vi flyttade in.

Oktober kom, och jag träffade en ny man som flyttade in då.

Jag och min exmake ansökte om skilsmässa i april 2010 och vi vart skilda oktober 2010.

Nutid, Dec 2019 valde jag att separera från den senaste mannen. Mars 2020 bor han fortfarande kvar. Jag har valt avhysning via kronofogden. Han säger sig ha rätten till halva huset? Det förstår inte jag? Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej,

Vad roligt att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När ett samboförhållande upphör ska på begäran av någon av samborna samboegendom fördelas mellan dem genom bodelning enligt 8 § sambolagen (SamboL).

Med samboegendom avses sambors gemensamma bostad och bohag som förvärvats för gemensam användning enligt 3 § SamboL. Enligt 5 § SamboL avser sambors gemensamma bostad olika typer av egendom (fast egendom, byggnad, hyresrätt, bostadsrätt etc.) som är avsedd som sambornas gemensamma hem och innehas huvudsakliga för detta ändamål.

Detta gäller förutsatt att ni inte har avtalat att bodelning inte ska ske enligt 9 § SamboL eller att egendomen givits genom gåva, testamente eller arv med villkoret att egendomen ska vara mottagarens enskilda enligt 4 § SamboL.

Eftersom du köpte bostaden innan du träffade din sambo kan bostaden inte anses förvärvats med syftet att den skulle användas som er gemensamma bostad. Den utgör således inte samboegendom och ska inte ingå bodelning.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare