Sambos egendom

Hej!

- Jag står just nu som ensam ägare för min lägenhet och har bolån hos bank A.

- Min sambo jobbar på bank B och har möjlighet att få bolån till lägre ränta.

- Vi skulle nu vilja dela på ägandet av bostaden 50%-50% och flytta bolånet till oss båda två hos bank B.

- Jag har gått in med kontantinsats (samt amorterat på mitt befintliga bolån). Jag skulle vilja "säkra" dessa pengar så att jag får tillbaka dem vid en eventuell separation.

Frågor:

1. Hur går vi tillväga? Gåvobrev?

2. Vilka kostnader tillkommer?

Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om sambor och deras bodelning finner man i Sambolagen (SamboL).

Sambors bodelning

Reglerna i sambolagen är dispositiva och kan ändras om båda parterna är överens. Enligt de regler som finns i lagen ska sambor i en bodelning dela på allt som är samboegendom. Samboegendom är den gemensamma bostaden om den är köpt för gemensamt bruk och allt bohag som är köpt för gemensamt bruk (3 § SamboL). När bodelningen sker delar båda samborna lika på det som ingår i bodelningen (8 § SamboL).

Vad händer om huset inte ingår i bodelningen?

Om bostaden inte anses vara samboegendom ska den vid en eventuell separation inte delas på det viset. Istället får båda parterna ut sin ägande del. Om ni båda äger 50% av bostaden gör det på det viset ingen skillnad om bostaden blir samboegendom eller inte. Du har alltså oavsett rätt till halva bostaden. Detta garanterar inte att du får ut de pengar som du lagt in om tex värdet på bostaden minskar kraftigt. Det går inte att förhindra. Om du vill säkra att du får ut mer pengar om ni säljer bostaden kan ni göra ägandet tex 60/40 istället för 50/50.

Hur för du över äganderätten av bostaden?

Som du säger kan gåvobrev vara ett alternativ, för att det ska anses som en gåva kan du inte få någon materiell ersättning. En gåva görs genom gåvobrev. Det kan du få hjälp med av oss här på Lawline. Ofta kostar våra jurister 1699 kr per timme, med vissa undantag. För mer information och kontakt kan du se (här).

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Carl LohmanderRådgivare