Sambos egendom.

Svärfar x har avlidit. X sammanbodde med y i hennes fastighet sedan ca1980. 1990 köptes de till mark och uthus från granntomten. Min fråga, kan x:s dödsbo göra anspråk på den del som köptes till under deras tid som sambos?

Lawline svarar

Hej.

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Jag kommer nedan att beskriva hur sambos egendom fungerar. Kort svar finns längst ned.

Sambolagen.

När det gäller sambornas egendom är sambolagen ganska enkel. Den egendom som parterna tog med till det gemensamma boendet ska vara enskild egendom och egendom som samborna förvärvat tillsammans ska vara gemensam egendom (3§ sambolagen). Om man tar med bohag till gemensamt boende i syfte att denna sak ska användas gemensamt kan bohaget komma att bli gemensam egendom. Men normalt sett inte.

Bohag kan vara saker som möbler, TV, handduk etc. (6§ Sambolagen). Om saker dock används uteslutande av ena parter är denna sak ej gemensam enligt praxis. Detsamma gäller saker som används i fritidsändamål (7§ sambolagen). Exempelvis så skulle troligen IKEA möbler anses som gemensam egendom medan Stadium träningskläder eller sportutrustning bör ses som individuell egendom.

Saker som aldrig ingår i den gemensamma egendomen är saker som ena sambon fått i gåva eller arv med villkor om att egendomen ska vara enskild (4§ Sambolagen). Detta gäller även substitut får sådana saker.

Samma princip gäller fastigheter och bostadsrätter. I 5§ sambolagen står det att bostäder som innehas för sambornas gemensamma bruk och är menad för detta ska den vara gemensam. Den måste alltså vara införskaffat kort innan samboförhållandet eller under förhållandet med gemensamt syfte. Undantag görs dock för bostäder som innehas i fritidsändamål (7§ sambolagen).

Denna lag är även dispositiv till den del det gäller vilken egendom som ska vara gemensam eller ej. Genom ett samboavtal kan parterna fritt avtala om vad som ska vara gemensamt eller inte (9§ sambolagen).

Sammanfattat svar:

AV omständigheter givna i frågan så verkar det som att din svärfar X sammanbott med Y under en längre tid. Detta talar för att den nya marken som köptes in var införskaffad för gemensamt bruk eftersom båda parterna med all sannolikhet skulle brukat den nyförvärvade marken gemensamt. Om den ej är införskaffat gemensamt men uteslutande använda av endast ena sambon.

Däremot kan inte din svärfars dödsbo få ut en del av själva fastigheten utan endast värdet av denna. Detta följer av jordabalkens regler om att "sämjedelning är utan verkan" (1 kap. 1§ 2st jordabalken). Detta innebär att man inte bara kan stycka upp en fastighet hur som helst. Därmed kan heller ej del av fastighet tas i anspråk.

Eftersom halva värdet, som sagt, av marken som köpts till 1990 tillhår din svärfar bör hans ha dödsbo rätt att få ut detta värde. Detta sker genom en bodelning enligt 8§ 2st sambolagen.

Bodelningen sker med utgångspunkt från hur förhållandet såg ut vid dagen då det upphörde. Detta måste göras inom ett år från dess att förhållandet upphörde 8§ 2st sambolagen. Med andra ord 1 år från dagen då din svärfar gick bort. Denna rätt kommer att tillfalla hans dödsbo.

Vänligen

Henrik BergRådgivare