Sambors gemensamma bostad, bodelning och nettomarknadsvärde

Hej!

Har en fråga ang min pappa som ev skall bryta sig ur ett samboförhållande.

De båda sålde varsin bostad, hon hus och han lägenhet, och flyttade till gemensam bostadsrättslägenhet i början på 2000-talet.

Hon är dock den enda av dem som är skriven på kontraktet för bostadsrätten. (Jag vet inte varför det blev så?)

De är dock båda skrivna på adressen och inskaffade bostaden gemensamt för att bo där.

Tror att det var hennes pengar för sitt sålda hus som betalde lägenheten samt att det är hon som vidare betalt hyra odyl.

Min pappas pengar från sin tidigare bostad gick bla till möbler, inredning odyl.

Som jag tolkar det borde sambolagen göra så att han skulle ha rätt till halva värdet av bostaden.

Undrar dock om det finns risk att det inte är så?

Undrar även hur nivån på hennes del brukligt beräknas om han väljer att lösa ut henne och inte säljer lägenheten? (inköpspris, dagens marknadspris samt skatt).

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga.

Enligt Sambolagen är samboegendom den gemensamma bostaden och det gemensamma bohaget om det är anskaffat för gemensamt bruk (3 §) och inte utgör personlig egendom enligt testamente eller gåva (4 §). I din pappas fall har de gemensamt köpt bostadsrätten för att bo där tillsammans, och den utgör därför samboegendom enligt 5 § även om han står som ensam på kontraktet till den. De möbler osv (bohaget) din pappa köpte till bostaden är även de införskaffade gör gemensamt bruk och är även det samboegendom enligt 3 §.

Om din pappa och hans sambo inte avtalat att sambolagen helt eller delvist inte ska gälla så innebär det att bostad och bohag ska delas lika i en bodelning (14 §). Vad gäller värdet så tar man tillgångarna, i detta fall marknadsvärdet på bostadsrätten den dag de beslöt sig för att separera minus skulderna (13 §) för samma egendom. Dessutom görs avdrag för den ev kapitalvinstskatt som hade uppstått vid en försäljning. Nettot är värdet som ska delas lika. Så du har tolkat helt rätt, din pappa har rätt till värdet av halva bostadsrätten efter skuldtäckning, och hans sambo har rätt till värdet av halva bohaget efter skuldtäckning. De delar helt enkelt lika värdet för bostad och bohag. Det finns i 15 § en undantagsregel som säger att om det med hänsyn särskilt till samboförhållandets längd men även till sambornas ekonomiska förhållanden och omständigheterna i övrigt är oskäligt att den ena sambon när samlevnaden upphör skall lämna egendom till den andra i den omfattning som följer av sambolagen, så ska bodelningen i stället göras så att den förstnämnda sambon får behålla mer av sin egendom. Det är möjligen undantagsregeln i 15 § som kan innebära att din pappa inte får halva värdet av bostadsrätten men det går inte att säga utefter informationen i frågan. I övrigt finns det ingenting som riskerar att din pappa inte får halva värdet av bostaden.

Vad gäller om din pappa löser ut henne så är det som sagt nettomarknadsvärdet dagen vid separationen, alltså värdet, minus skuldtäckning enligt 13 § samt avdrag för kapitalvinstskatt som skulle uppstått om man sålt bostadsrätten, som ligger till grund för beräkningen. Om inte undantagsregeln gör att en annan fördelning än hälftendelning ska ske så är det halva nettomarknadsvärdet din pappa får lösa ut henne med.

Det kan dock vara så att din pappas sambo som anses bäst behöva bostaden och bohaget och då får hon mot avräkning de vid lottläggningen om hon begär det och det anses skäligt med hänsyn till omständigheterna, även om din pappa står på kontraktet (16 §). I skälighetsbedömningen tas stor hänsyn till om den ena kommer att ha minderåriga barn stadigvarande boende hos sig, och det gör ofta att den sambon får ta över bostaden enligt 16 §. Det framgår inte av din fråga om det är aktuellt i din fars och hans sambos fall.

Men sammanfattningsvis så som huvudregel har din pappa rätt till halva nettomarknadsvärdet för bostadsrätten vid separationen, och det är också den summa som blir aktuell om han vill lösa ut sambon.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare