Sambors gemensamma bostad

När jag och min sambo köpte huset vi bor i la jag hela handpenningen (396.000sek) genom ett utökat lån på en sommarstuga jag är ägare till. Hur tolkas det i ett samboavtal? Är jag torsk i och med att vi inte skrivit nåt om detta? Räknas det som en gåva, eller.....?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Regler om sambor och vad som sker med egendom i ett samboförhållande finns i Sambolagen (SL).

Du skriver att ni inte har skrivit någonting om huset. Det tolkar jag som att det inte finns något tillämpligt samboavtal.

När ett samboförhållande tar slut ska all samboegendom delas lika mellan samborna, om någon av samborna begär en bodelning (8§ SL). Frågan är alltså om huset räknas som samboegendom eller inte.

Sambornas gemensamma bostad och bohag är samboegendom, om det införskaffats för gemensamt bruk (3§ SL). Jag tolkar det som att ni köpt huset för att kunna bo i det tillsammans och därför ska det betraktas som samboegendom. Det innebär att huset ska delas mellan dig och din sambo om ni väljer att avsluta ert samboförhållande och någon av er kräver bodelning. Då kan du inte kräva ut din handpenning, utan huset ska delas lika mellan er.

Jag hoppas du fick svar på dina frågor!

Med vänlig hälsning,

Emelie LövgrenRådgivare