Sambors arvsrätt avseende tidigare införskaffad bostad och pengar på konto

Hej. Blev änka år 1998. Har två vuxna barn. Blev sambo 2002 med en man som har 3 barn sen tidigare. Vi har inga gemensamma barn. Han flyttade in till mitt hus som jag hade köpt med min avlidne make. Jag står som ägare 100%. Nu undrar jag oavsett vem som dör först, har hans barn eller han (om jag dör först) nån rätt att ärva efter mig. Har även pengar på kontot över 500 000. Vill att det är mina barn som ska ha allt.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Sambor har ingen legal arvsrätt efter varandra. Om du skulle gå bort först har din sambo med andra ord inte rätt att ärva något efter dig, således inte heller hans barn. Det finns dock en så kallad "liten basbeloppsregel" i 18 § 2 st SamboL som alltid ger efterlevande sambo rätt till minst två prisbasbelopp ur bodelningen ifall den andre avlider. Detta motsvarar ca 90 000 sek i dagsläget. Ifall din sambo i bodelningen mellan er skulle få mindre än 90 000 kr kommer han alltså få ta pengar ur ditt dödsboet så att detta täcks upp. Detta ärver sedan hans arvingar då han dör, det vill säga hans barn, och går alltså inte "tillbaka" till din sida på något sätt. Utöver denna summa ärver han dock inget, hans barn får inte heller tillgång till något. Ifall han får ut minst 90 000 kr i bodelningen blir denna regel inte ens aktuell. Hela din kvarlåtenskap kommer istället att gå till dina barn enligt 2 kap 1 § ÄB.

Då någon av er avlider ska ni, som jag redan varit inne på, göra en bodelning enligt 8 § SamboL. Detta är dock frivilligt och görs endast på begäran av någon av er. Ifall en sambo avlider är det den efterlevande som själv bestämmer om bodelning ska göras eller inte. Ifall en bodelning inte ska göras behåller ni helt enkelt er egna egendom. Det ni köpt själva är ert och det ni köpt gemensamt får delas mellan er, den egendomen blir samägd. Ni kan även avtala i förväg om att en bodelning inte ska äga rum eller att viss egendom inte ska ingå (9 § SamboL).

Ifall ni gör en bodelning ska all samboegendom delas lika mellan er enligt 14 § SamboL. Samboegendom är sambors gemensamma bostad och bohag om egendomen förvärvats för gemensam användning (3 § SamboL). Dina pengar på kontot är inte bostad eller bohag och är därför inte samboegendom. Detta innebär att de inte ska vara med i en eventuell bodelning, de går direkt till din sida. Huset är inte förvärvat för gemensam användning (detta ägde du ju redan innan ni träffades) och är således heller inte samboegendom. Ifall det inte rör sig om hyres- eller bostadsrätt (vilket inte verkar vara fallet) är huset inte övertagbart av din sambo och även detta går direkt till din sida.

Sammanfattningsvis kommer den egendom som är på "din sida" efter en eventuell bodelning att gå direkt till dina barn. Din sambo ärver ingenting och således inte heller hans barn, förutom de pengar som han eventuellt får ta från din sida för att komma upp i två prisbasbelopp efter fördelningen av samboegendom. Utan något testamente saknar sambor i övrigt arvsrätt och endast dina barn ärver dig.

Hoppas att du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Hedvig JohanssonRådgivare