Sambors arvsrätt

Har läst så många olika "regler" angående Sambolagen,vad är RÄTT?

Om en make/maka avlider,ärver denna automatiskt dennes tillgångar typ besparingar

till 50% och resten till barnen.Eller kan barnen ärva allt och Sambon bli helt utan

i något tillfälle?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns ingen arvsrätt för en sambo då dennes partner går bort enligt sambolagen. För det fall att man vill att ens sambo ska ärva en får man upprätta ett testamente enligt Ärvdabalken 9-10 kap.

Då ett samboskap upphör görs en bodelning. Det som ingår vid bodelning är bostad och bohag, om det klassas som samboegendom enl. 3§ Sambolagen. Samboegendom är bostad eller bohag som har förvärvats för gemensamt bruk (egendom köpt innan samboskapet kan alltså inte anses som samboegendom). Inte heller exempelvis bilar eller besparingar anses som samboegendom och igår därför inte heller vid bodelningen.

Däremot finns en möjlighet att den anses som samägd egendom, dvs samborna har ägt varsin andel av egendomen (som inte är klassad som samboegendom).

Av vad jag förstår av din fråga, har den avlidne särskilda besparingar för egen del. Dessa kommer inte ärvas av personens efterlevande sambo om inte testamente föreligger. Denna egendom kommer istället att ärvas enligt den legala arvsordningen, och om personen har några barn kommer dessa ärva först enligt Ärvdabalken 2 kap.

För vidare hjälp kan eventuell bodelare anlitas enligt 26§ Sambolagen!

Hoppas att svaret var till din hjälp, ha en fortsatt trevlig dag!

Marcus AnstrinRådgivare