Sambors arvsrätt

Min sambos dotters moder är avliden. Kan vi gifta oss utan att det påverkar ev. arv, utbetalning av livförskring samt pension från den avlidne modern till hennes dotter och hennes far (tidigare sambo med dotterns moder)?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Som jag tolkar din fråga har din sambo innan bara varit samboende även med den avlidna kvinnan. Sambor ärver inte varandra (och alltså inte heller ex-sambos), och din sambo kommer alltså varken att få arv, livförsäkring eller pension från dödsboet. Dottern kommer däremot ärva allt efter sin mamma om det inte finns fler syskon eller andra arvtagare, förutsatt att hennes mamma inte hunnit gifta sig innan sin död.

Ni kan alltså gifta er utan att riskera att påverka dotterns arv från mamman.

Vänliga hälsningar,

Elin GustafssonRådgivare