Sambor och försäljning av bostad

Hej

Är sambo sedan en tid, nu ska vi dela på oss. Under tiden vi varit sambo har ny bostad köpts, en nyproduktion, inflyttning nästa sommar.

Min fråga är, kan min sambo sälja den, utan mitt medgivande? Han står på kontraktet, men jag har varit med hos mäklare mm.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Utgångpunkten är att sambors gemensamma bostad och bohag utgör samboegendom, om egendomen förvärvats för gemensam användning, 3 § sambolagen. Med sambors gemensamma bostad menas bland annat fast egendom, hyresrätt och bostadsrätt som är avsedd att vara sambornas gemensamma hem, 5 § sambolagen. Fritidshus och egendom som huvudsakligen används för fritidsändamål är dock inte samboegendom, 7 § sambolagen.

Så om den nya bostaden har förvärvats för gemensam användning så är den att räkna som samboegendom. Det har då ingen betydelse vem som har betalat för bostaden eller vem som står på kontraktet.

Om en bostad anses vara samboegendom så har den ena sambon inte rätt att utan den andra sambons samtycke sälja bostaden, 23 § sambolagen.

Om samtycke från den ena sambon saknas kan den sambon som vill sälja bostaden ansöka om att få tillstånd att göra det av en domstol, 24 § sambolagen. Skulle den ena sambon sälja en bostad utan den andre sambons samtycke kan försäljningen förklaras ogiltig av domstol, då krävs det dock en process i domstol, 25 § sambolagen.

Sammanfattningsvis kan alltså inte en bostad som ses som samboegendom säljas utan samtycke från båda sambor. Din sambo kan således inte sälja den köpta bostaden utan ditt samtycke.

Om du önskar vidare hjälp råder jag dig att ta kontakt med vår juristbyrå som kan hjälpa dig vidare i ärendet.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Joel MyreniusRådgivare