Sambor och bohag

Hej!

Min son ska separera från sin sambo. Han flyttade in hos sin flicka för ett år sedan och tvingades då sälja och ge bort större delen av sitt bohag eftersom det inte fick plats. Därefter köpte de för 4 månader sedan en bostadsrätt (som till större delen betalades av min son) och köpte därefter en hel del möbler tillsammans. Nu vill sonens flickvän alltså flytta och hon tar med sig allt det hon hade med sig in i boet (vilket vi inte ser något konstigt med) samt begär dessutom betalt för möbler de köpt tillsammans och som blir kvar i lägenheten (det handlar mest om en säng). Min son kommer nu att ha dyra utgifter för att ersätta de möbler han gjorde av med i första inflyttningen (köksmöbler, grytor och kastruller, soffa, soffbord, bokhyllor, skrivbord, hallmöbel samt diverse mattor). Är det rimligt att han ska ersätta henne för sängen?

Mvh

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Sambolagen reglerar bodelning mellan sambor om inget samboavtal finns.

Sambors egendom regleras av 3 § sambolagen, där det framgår att sambors gemensamma bostad och bohag utgör samboegendom, om egendomen förvärvats för gemensam användning och inte annat följer av 4 eller 9 §. Enligt 4 § ingår inte följande i samboegendom;

egendom som en sambo har fått i gåva av någon annan än den andra sambon med det villkoret att egendomen ska vara mottagarens enskilda, egendom som en sambo har erhållit genom testamente med det villkoret att egendomen ska vara mottagarens enskilda, egendom som en sambo har ärvt och som enligt testamente av arvlåtaren ska vara mottagarens enskilda och vad som har trätt i stället för egendom som avses i 1-3, om inte annat har föreskrivits genom den rättshandling på grund av vilken egendomen är enskild.

Enligt den 9 § får sambor eller blivande sambor avtala om att bodelning inte ska ske eller att viss egendom inte skall ingå i bodelningen. Avtalet ska vara skriftligt och undertecknas av båda samborna.

Vad som typiskt sett utgör bohag är möbler och hushållsmaskiner. Personliga tillhörigheter som kläder och smycken ingår inte i bohag. Större fordon såsom bilar och båtar ingår inte.

Om före detta sambor inte kan komma överens om bodelning kan de ansöka om en bodelningsförrättare vid Tingsrätten. Begäran om bodelning ska framställas senast ett år efter det att samboförhållandet upphörde, enligt 8 § sambolagen. Den här typen av förfarande kan bli kostsamt därför är det bättre att försöka komma överens och sedan skriva på ett bodelningsavtal.

Svar

Detta innebär att din sons sambo har rätt till halva värdet av de möbler som de har införskaffats för gemensamt bruk till deras gemensamma bostad. Möbler som vardera sambo hade innan de flyttade ihop tillhör endast den sambon och utgör inte samboegendom.

Om din son vill anlita en jurist eller om något är oklart i mitt svar är ni välkomna att mejla mig, jessica.konduk@lawline.se

Vänligen,

Jessica KondukRådgivare