Sambon vägrar erkänna samboavtalet trots vittnen

Hej, jag och min sambo separeras och vi har ett sambo avtal som vi skrev under och det fanns två vittnen som var med och de skrev under också. Nu min sambo säger att jag förfalskade hans namnteckning och sökte bodelning hos tingsrätten. Hur går det nu? Han vill göra en polisanmälan fast det fanns två vittnen med oss, vad säger polisen om sånt anmälan och vad ska hände sen?

Lawline svarar

Hej

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag bedömer att du har ett bra utgångsläge. Vittnena är ju till för att intyga om att Samboavtalet är äkta.

Polisanmälan:

Om din sambo gör en polisanmälan och polisen går vidare med den så kan ju vittnena intyga att det inte begåtts något brott.

Ansökan om bodelning:

Den ansökan om bodelning som din sambo skickat in kommer du ju inte godkänna. Det finns en möjlighet för din sambo att då ansöka om bodelningsförrättare (26 § Sambolagen) som ska utföra bodelningen för er. I vanliga fall skulle ju då ett samboavtal vara ett skäl till varför en bodelningsförrättare inte skulle behöva utses av domstolen eftersom det är onödigt att utse en sådan om det ändå inte kommer ske någon bodelning. Det finns dock ett hovrättsfall som tyder på att bodelningsförrättare ändå ska utses just i de fall då den ena sambon vägrar att godkänna samboavtalet (RH 2017:19).

Sammanfattning:

Om ditt samboavtal klart och tydligt föreskriver att sambolagen inte ska gälla, samt att det är påskrivet av både dig och din sambo och dessutom bevittnat så kommer du så småningen om att få rätt även om det kanske tar ett tag.

Franck OlofssonRådgivare