Sambon ska ta över halva huset

Hej !

Har en sambo som bott i mitt hus i nästan två år. Jag har ägt huset i 5 år.

Vi har skrivit ett samboavtal där hon äger halva huset.

Jag har innan hon flyttade in betalat av 190.000 på huset. Kan jag dra av dessa innan vi delar på resten av värdet på huset då hon inte varit med att betala bolånet överhuvudtaget ?

Lawline svarar

Hej

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Först är det viktigt att klargöra att ett samboavtal i Sambolagens mening inte är till för att ändra ägandeförhållanden. Det används i första hand för att avtala bort hela eller delar av Sambolagen (9 § Sambolagen).

Jag kommer nu gå igenom vilka handlingar som du behöver skriva för att allt ska gå rätt till.

Gåva:

Om du skrivit ett avtal om att din sambo ska äga halva huset skulle detta avtal kanske kunna tolkas som en gåva. För att denna ska kunna användas krävs att den är utformad på ett visst sätt. Det framkommer av 4 kap. 29 § Jordabalken (JB) att de regler som gäller för köp av fastighet gäller även för gåva. Dessa regler finns i början av 4 kap. JB. Det krävs en skriftlig handling som båda undertecknat, det ska framgå vilken fastighet det rör sig om och att den överlåts genom gåva, den så kallade överlåtelseförklaringen, samt andel. Vittnen som skriver under är också bra. Det också viktigt att söka lagfart för andelen. Ni kommer sedan att samäga huset.

Skuldebrev:

Angående de 190 000 kronorna så är rådet att skriva ett skuldebrev. Om ni fortsättningsvis betalar lika mycket av lånet båda två så kommer din sambo bli skyldig dig halva beloppet det vill säga 95 000 kr plus halva den eventuella kontantinsatsen som du en gång betalade för huset.

Avtala bort sambolagen:

Det är också viktigt att genom ett samboavtal avtala bort Sambolagen så inte den kommer i vägen för er skuldsituation.

Samägandeavtal:

Det kan också vara bra att skriva ett samägandeavtal där det framkommer hur ni vill att samägandet ska fungera och vad som händer om någon vill sälja sin andel.

Sammanfattning:

Sammanfattningsvis behövs alltså en handling som är en form av gåva med alla krav på hur det ska vara utformat. Sök lagfart. Skriv ett skuldebrev och avtala bort sambolagen med ett Samboavtal. Även ett samäganderättsavtal kan vara bra. Det är många avtal som ska upprättas och det kan vara bra att ta hjälp av en jurist så att allt blir rätt.

Franck OlofssonRådgivare