Sambolagens tillämplighet

Jag har PUT inte svensk medborgare, men min partner bor just nu i Serbien,,, vilka regler och lagar för sambo förhålande gäller för mig och honom? Tack!

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Svenska samboförhållanden regleras i sambolagen (se här), och för att den ska bli tillämplig ska följande kriterier vara uppfyllda enligt dess 1 §: det ska vara två personer som stadigvarande bor tillsammans i ett parförhållande och har gemensamt hushåll.

Med uttrycket ”stadigvarande bor tillsammans” menas en inte alltför kortvarig förbindelse, som utgångspunkt bör det i vart fall vara minst sex månader. Med "parförhållande" avses att samborna ska bo tillsammans i ett förhållande som det normalt ingår ett sexuellt samliv i och med "gemensamt hushåll" avses att samborna samarbetar om vardagliga sysslor och att de har gemensam ekonomi, eller i vart fall ett sådant ekonomiskt samarbete att man kan tala om hushållsgemenskap.

I detta fall verkar rekvisiten inte vara uppfyllda eftersom du och din partner inte bor tillsammans. Detta medför att sambolagens regler inte gäller för er.

Hoppas detta var svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Zorba HållstenRådgivare