Sambolagens regleringar

Hej.

Jag står som ensam ägare till en fastighet.

Nu har jag träffat en kille som har enskild firma. Vi har planer på att flytta ihop och då låta han flytta in i mitt hus.

Men hur fungerar det ekonomiskt?

Om firman går i konkurs kan det drabba mig då? Eftersom vi bor ihop.

Hur fungerar sambolagen om bara jag står som ägare till huset?

Lawline svarar

Hejsan och tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

Som du nämner i frågan är det Sambolagen (SamboL) som reglerar vilken sambo som har rätt till viss egendom. För att kunna svara på din fråga ska vi gå igenom lite olika begrepp för att reda ut samtliga omständigheter.

Samboegendom
Gemensam egendom, kallas för samboegendom enligt sambolagens benämning och för att egendom ska uppfylla kriterierna för listas som samboegendom krävs det följande: att bostad eller bohag ska ha förvärvats för gemensam användning enligt 3§ SamboL. Detta betyder att det är avsikten vid köpet som är avgörande om följande egendom ska vara gemensam. Enligt SamboL bestämmelser kan enbart bostad och bohag utgöra samboegendom, detta betyder exempelvis hus, lägenhet, soffa, TV och andra saker som kan tillhöra en bostad. Dock kan aldrig saker som bilar, motorcyklar, och företag falla in under kategorin samboegendom eftersom det varken utgör bostad eller bohag.

Annan egendom
En sambos enskilda egendom kallas enligt Sambolagens benämning annan egendom. Egendom som faller in under denna kategorin är egendom som är förvärvad för enskilt bruk samt all egendom som inte faller under kategorin bostad och bohag.

När ett samboförhållande ingås
Om ni i framtiden väljer att flytta ihop listas eran egendom upp enligt kriterierna ovan. Det betyder att om din bostad är förvärvad (köpt) innan du träffade din kille eller om avsikten med köpet inte var att gemensamt bo där med just denna kille kommer bostaden listas som annan egendom. Detta gäller även din killes enskilda firma eftersom den aldrig kan utgöra gemen bostad eller bohag vilket betyder att även den kommer listas som hans annan egendom.

Risken med ett samboförhållande och konkurs av enskild firma
Om din killes firma går i konkurs finns det en risk att egendom som är i eran gemensamma besittning kan bli utmätt. När man har en enskild firma blir man personligen betalningsansvarig för företagets skulder. I praktiken betyder det att enligt Utsökningsbalken 4 kap 19§ kan eran samboegendom bli utmätt för att driva in skulder som är hänförliga till din killes företag. För att undvika detta måste du göra sannolikt att din bostad samt tillhörande bohag enbart utgör din egendom, detta gör du genom att visa att förvärvet av bostaden samt tillhörande möbler inte var avsett för gemensamt bruk mellan dig och din kille. Dock betyder detta att din killes egendom som finns i bostaden kan bli utmätt om det faller in under hans annan egendom, saker som han förvärvat med avsikten att inte användas för gemensamt bruk trots att det kan utgöra bohag i erat hem.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Hugo WimbyRådgivare